آشنایی با تعمیر و نگهداری گیت کنترل تردد

 نزدیک به دو دهه است که گیت های کنترل تردد دربانک ها و موسسات مالی، سازمان ها، ارگان ها،کنترل تردد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع سبک و سنگین و بخشهای حمل و نقل و به ویژه در مترو به کار گرفته شده است.  بخشی از این دستگاه ها از محصولات شرکت های آلمانی، چینی  و ترکیه ای و یا از محصولات تولیدی شرکت های داخلی می باشند.بسیاری از این محصولات نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارند که در این مقاله به بررسی و علل خرابی گیت هاو نحوه نگهداری و تعمیر گیت کنترل تردد می پردازیم. 

بخشهای آسیب پذیر گیت ها 

به دلیل مکانیکی بودن گیت ها و سر کار داشتنن آنها با افراد متعدد در ساعات مختلف روز، باله ها و بخش بازدارنده آنها همیشه در معرض برخورد می باشند. و می توان گفت که آسیب پذیرترین قسمت گیت های کنترل تردد می باشد.

ساختار گیت های کنترل تردد دارای سه بخش اصلی می باشد و آسیب های جدی در این سه بخش به گیت های کنترل تردد وارد می شود گه در نهایت منجربه تعمیر گیت می گردد.

  • بدنه یا کابینت گیت 

بیشتر از جنس استیل 304 با خاصیت ضد زنگ طراحی و تولید می گردد که البته در بعضی مواقع از ورق فولاد با رنگ پودری الکترواستاتیک نیز به کار برده می شود.در این بخش آسیب دیدگی بیشتر فیزیکی می باشد که با برخورد افراد یا اشیاء به وجود می آید که می بایست آن بخش تعوض یا باز سازی گردد.

  •  مکانیزم رانش سیستم 

شامل موتور و گیربکس و تجهیزات مکانیکی است که وظیفه  انتقال و تبدیل حرکت دورانی خروجی گیربکس به حرکت خطی در موانع بازدارند را دارد.بخش مکانیزیم در نیاز به سرویس های دوره ای دارد و بسته به کیفیت ساخت گیت و میزان عملکرد می بایست در دوره های زمانی سرویس گردد و بعضی قطعات تعویض شود.

  •  تجهیزات الکترونیکی

مدار کنترل مرکزی فرامین را گرفته و به موتور ها اعمال می کند و چراغهای نمایشگر وضعیت و سنسورهای ایمنی که در طول گذرگاه نصب می گردند.این بخش مهم ترین بخش گیت های کنترل تردد می باشد و چنانچه شرکت تولید کننده در طراحی این بخش دقت کافی به خرج دهد و قطعات باکیفیت استفاده نماید آسیب پذیری در این بخش کمتر خواهد بود و تولید کننده اقدام به بروز رسانی برنامه بردها می نماید و نیاز به تعمیر گیت کنترل تردد نمی باشد.

سرویس و نگهداری انواع گیت های کنترل تردد 

  • گیت های کنترل تردد ساخت آلمان 

آنچه تجربه ما نشان می دهد گیت های آلمانی مانند KABA و GUNNEBO که در سالهای گذشته در بخشی از سازمانهای دولتی نصب گردیده دارای کیفیت بالایی می باشند و عموما خرابی آنها به دلیل کارکرد طولانی و عدم سرویس و نگهداری به موقع می باشد.

  • گیت های کنترل تردد ساخت ترکیه 

گیت ساخت کشور ترکیه بیشتر در دو شرکت OZAKT یا  TANSA تولید می گردد که از کیفیت متوسط  برخودار بوده و به دلیل نزدیکی به بازار ایران و ترانزیت سریع و آسان و قیمت ارزانتر نسبت به محصولات اروپایی، توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. از سوی دیگر به دلایل ذکر شده شرکت های متعددی حتی خارج از این صنعت اقدام به واردات این محصولات نموده اند و متاسفانه در ارائه خدمات به مشتریان دانش فنی و یا توان تامین قطعات یدکی را نداشته و بسیاری از محصولات شرکت های مذکور در پروژه های متعدد مستهلک گردیده و یا جمع آوری شده اند و در تعمیر گیت نا موفق بوده اند.

  • گیت های کنترل تردد ساخت چین

گیت های چینی نیز مانند دیگر محصولات چینی از درجه بندی متعددی برخوردار می باشند. عموما گیت های چینی ارزانترین گیت های موجود در بازار ایران بوده اند و در بعضی موارد از بی کیفیت ترین نیز می باشند.گیتهای کنترل تردد ساخت چین نیاز به خدمات بیشتری دارند و در فضا های پر تردد پیشنهاد نمی گردد.

از سال های گذشته چند شرکت وابسته به بخش دولتی در راستای تامین گیت های کنترل تردد مترو اقدام به مهندسی معکوس محصولات شرگت گانبو آلمان نموده اند. با گسترش بازار مصرف این محصولات، شرکتهای خصوصی نیز وارد این عرصه شده و به رقابت پرداخته اند. متاسفانه بعضی محصولات ارائه از دانش فنی کافی بهره نبرده و در تولید نیز از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار نمی باشند لذا نه تنها محصول قابل دفاعی نیستند بلکه مشابه کاردستی می باشند.
بیشتر شرکتهای داخلی خدمات گیت های تولیدی خود را به عهده دارند ولی هستند شرکت هایی که به دلیل رشد سریع بازار این محصول دست به تولید زده اند و پس از مدتی دست از تولید کشده و با عدم ارائه خدمات پس از فروش، منجر به لطمه زدن به دیدگاه مشتریان نسبت به محصولات داخلی شده اند.
  • گیت های کنترل تردد ساخت هوشمند سازان بیتا

مجموعه هوشمند سازان بیتا با بیش از بیست سال تجربه در حوزه طراحی و تولید سیستم های مکانیکی و الکترونیکی و با تکیه بر توان فنی و مهندسی کارشناسان خود،تمامی محصولات را با بالاترین فناوری های روز طراحی و از باکیفیت ترین مواد اولیه و قطعات تولید و ارائه می نامید. و با ارائه دو سال گارانتی بی قید و شرط و ده سال خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی خود را متعهد در راستای ارائه محصولات با کیفیت با نام ساخت ایران می داند. 


هوشمند سازان بیتا خدمات پشتیبانی و تعمیرگیت کنترل تردد بیمارستان ها و مراکز درمانی، سازمان ها و مراکز دولتی، بانک ها، کارخانجات و... را در دستور کار خود قرار داده است.

 

کارشناسان ما در چندین پروژه با تعمیر و بهینه سازی گیت های کنترل تردد خارجی و داخلی امکان بهره برداری از آنها را فراهم نموده اند.

  • ساختمان بیمه مرکزی - گیت های کنترل تردد OZAK
  • کتابخانه ملی- گیت های کنترل تردد تولید داخل
  • دانشگاه علامه طباطبایی- گیت های کنترل تردد OZAK
  • وزارت علوم - گیت های کنترل تردد GUNNEBO