یکپارچه سازی کنترل تردد و دوربین مداربسته

این روزها نظارت تصویری و سیستم های کنترل دسترسی نیازمند سطح مشخصی از همکاری می باشند. با این حال، صنعت امنیت و حفاظت باز هم ارائه سیستم های جداگانه با رابطه محدود بین یکدیگر می پردازد. حتی امروزه با وجود تمامی تکنولوژی هایی که در اختیار بشر می باشد، صنعت همچنان در حال تلاش برای رسیدن به موفقیت کامل در راهکارهای امنیتی ساختمان ها برای پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم می باشد. یک سیستم یکپارچه تصویری و کنترل دسترسی که کارآمد، غیر انحصاری و منسجم و مقرون به صرفه باشد، مناسب ترین راهکاری است که پاسخگوی نیازها می باشد. یکپارچه سازی، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

با پیشرفت های قابل ملاحظه ای که اخیرا در تکنولوژی های نرم افزاری شاهد هستیم و همچنین بحث های پیش آمده بین تولیدکنندگان، یکپارچه سازی به یک جانشین محبوب برای ارتباطات سنتی تبدیل شده است. با این حال حتی یکپارچه سازی نیز دارای محدودیت های خاص خود می باشد.

پاسخ را می توان در یک نرم افزار کنترل دسترسی، که نفوذ و تصاویر را از طریق ابزارهای امنیتی غیرانحصاری مدیریت می کند، یافت. این نسل آینده از پلتفرم امنیتی میان سیستم های دسترسی و نفوذ توسط ویژگی های مدیریت هشدار و گزارش نفوذ، یکپارچگی ایجاد می کند. این فراتر از از ویژگی های پایه و اساسی ارتباط به شکل سنتی، یکپارچه سازی و حتی پی.اس.آی.ام بوده و به کاربران یک راهکار کارآمد، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه برای یکپارچگی سیستم ها ارائه می دهد.

برطرف کردن نقص های پنهان در صنعت امنیتی:

نظارت تصویری و کنترل دسترسی همواره به عنوان دو صنعت جدا از هم شناخته می شوند. به مدت طولانی محصولات مختلف تولیدکنندگان ساختمانی که هر یک دارای تیم مخصوص مهندسی خود بودند به بازار ارائه می شدند. حتی با اینکه کاربران همواره خواستار همکاری بین این دو محصول بودند، در واقع باید نظارت تصویری را از یک تولیدکننده و سیستم کنترل دسترسی را از تولیدکننده دیگری خریداری می کردند.

ریچ اندرسون، بنیان گذار گروه مشاوران فار، معاون بازاریابی سابق گروه امنیتی جی.ای و معاون بازاریابی گروه مهندسی کاسی راسکو این مشکل را اینطور شرح می دهد:

ما سال هاست که می دانیم یکپارچه سازی سیستم های کنترل دسترسی و سیستم های تصویری موجب سودآوری واقعی خواهد شد. با این حال به نحوی شرایط را مدیریت کرده ایم که ساخت سیستم های یکپارچه به همان شیوه قبل صورت گیرد.

بسیاری از سیستم هایی که در گذشته به عنوان محصولات پیچیده کنترل دسترسی به حساب می آمدند، همچنان نیز کارایی دارند. کاربران برای انجام مناسب وظایف مربوط به کارشان مجبور خواهند بود در کار کردن با بسیاری از سیستم های مختلف مهارت یابند. مانند سیستم های  NVR و DVR، تجهیزات کیبورد دوربین مداربسته، نرم افزارهای کنترل دسترسی، سیستم های نفوذ و...

مشخص کردن نیاز واقعی کاربران:

حتی امروزه با وجود تمامی تکنولوژی هایی که در اختیار بشر می باشد، صنعت همچنان در حال تلاش برای رسیدن به موفقیت کامل در راهکارهای امنیتی ساختمان ها برای پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم، یعنی یک سیستم یکپارچه تصویری و کنترل دسترسی کارآمد، غیرانحصاری، منسجم و مقرون به صرفه می باشد.

آگاهی از این مسئله مهم است که بدون این معیارهای اساسی، یک سیستم کنترل دسترسی و تصویر یکپارچه در نظر مشتریان سودمند نخواهد بود و بنابراین تقاضای زیادی در بازار نداشته و تولیدکنندگان برای توسعه چنین محصولی رغبت نشان نمی دهند.

بهره وری کارآمد:

هر کارمند بخش امنیتی، بدون در نظر گرفتن اینکه از کدام بخش از بازار آمده باشد، باید زمان خود را صرف انجام وظایف اصلی خود مانند مانیتورینگ، بررسی و واکنش نشان دادن در موقعیت هایی با اولویت های بالا یا پایین کند و نه مدیریت تکنولوژی. به بیانی دیگر تکنولوژی های امنیتی که آنها استفاده می کنند باید به آنها کمک کند کارآمدتر باشند، نه اینکه موجب کندی آنها شود.

اندرسون به وضوح مشکل رایج سیستم های جداگانه ی امروزی را با استفاده از این جملات شرح می دهد:

"سیستم های کنترل دسترسی به طور خاص در موقعیت هایی مانند نشان نامعتبر، حمله به در و یا باز نگه داشتن در هشدار  می دهند. این اتفاقات نیاز به بررسی دارند اما انجام این کار یعنی گرفتن هشدار از یک سیستم و فرستادن اپراتور به یک سیستم کاملا جداگانه برای بررسی علت هشدار، با یک سیستم نظارت تصویری به تنهایی کار بسیار مشکلی خواهد بود."

اگر سیستم نظارت تصویری رابط کاربری جداگانه داشته باشد، اپراتور باید روی دوربین ها سوییچ کند، اما کدام دوربین را باید انتخاب نماید؟ یک اپراتور با تجربه ممکن است این را بداند اما بدست آوردن این تجربه بهای زیادی را به دلیل آموزش ها به همراه دارد.

اساسی ترین نیاز اپراتورها: قابلیت همکاری متقابل و تعاملی

صنعت کامپیوتر در ساخت محصولات سازگار با یکدیگر موفق عمل کرده است. امروزه هرکسی می تواند یک کامپیوتر  بخرد و فراتر از آن، سخت افزارهای جدید مانند پرینتر، وبکم و یا وسائل بازی به آن اضافه کند و یا حتی یک هارد درایو جدید نصب کند که بتواند اطلاعات را دو برابر سریع تر از قبل پردازش نماید. در واقع، هر تغییری بدون تغییر سیستم اصلی امکان پذیر می باشد و سیستم عامل نیز تغییر نخواهد کرد، اما چنین قابلیتی در صنعت امنیتی قابل اجرا نیست. کاربر نمی تواند به راحتی تصمیم بگیرد یک کنترلر درب بی سیم با جدیدترین تکنولوژی را خریداری کرده و به سیستم کنترل دسترسی موجود اضافه نماید و یا بهترین و جدیدترین مدل دوربین های IP را خریداری کرده و بدون در نظر گرفتن اینکه آیا سیستم مدیریت تصویری از این مدل پشتیبانی می کند یا خیر، به سیستم نظارت تصویری متصل نماید. بنا به این دلیل و بسیاری دلایل دیگر، صنعت امنیتی بسیار عقب تر از صنعت کامپیوتر می باشد و در واقع ممکن است هرگز نتوان به قابلیت سازگاری موجود در صنعت کامپیوتر دست یافت.

ایجاد تعهد به یک تکنولوژی انحصاری می تواند یک تصمیم پر هزینه باشد. هنگامی که یک تکنولوژی جدید ظهور می کند، گزینه همکاری با آن به یک چالش تبدیل شده که آیا باید از سرمایه های موجود چشم پوشی کرده و از ابتدا شروع کرد یا خیر. از سویی دیگر داشتن توانایی ادغام بهترین محصولات از تولیدکنندگان مختلف و داشتن امکان ترکیب آخرین پیشرفت ها در تکنولوژی با سیستم موجود، انعطاف پذیری بیشتر و اطمینان بیشتر در خصوص تایید سرمایه گذاری در آینده را به همراه دارد.

اهمیت میزان بودجه لازم:

یک راهبرد که تماما مناسب با پردازش های کسب و کاری و زیر ساخت های ارائه شده باشد، می تواند بسیار کارآمد و مورد توجه باشد اما مانند هر سفارش دیگری می تواند گران قیمت  هم باشد. به عنوان مثال، سیستم های IRP را که توسط بسیاری از کمپانی ها استفاده می شوند در نظر بگیرید، یک سیستم IRP می تواند برای انطباق با تقریبا هر مدل کسب و کاری و محیط زیستی توسط تولیدکنندگان متخصص تولید شود، اگرچه هزینه سفارش مانند سیستم بسیار بالاست، اما یک بهره قابل توجه تولیدی پس از اجرا برای توجیه سرمایه گذاری وجود دارد.

سرمایه گذاری در دپارتمان های امنیتی و تجهیزات، همواره به عنوان یک هزینه اضافی محسوب شده و بعید است که سیستم های امنیتی بتوانند با هر فرآیند داخلی سازگار شوند. از آنجا که این سیستم ها به ندرت درآمد تولید می کنند، بودجه ها به سختی کنترل می شوند. پیاده سازی کامل یک سیستم، صرف نظر از تکنولوژی به کار رفته، کاملا به در دسترس بودن بودجه و مدیریت خرید وابسته است.

اغلب حتی بحث در خصوص ارتقا و یا جایگزین کردن یک سیستم که ضرورت نیز دارد، (مانند سیستم های قدیمی و یا دارای نقص امنیتی) پردازش آن و تامین منابع و نصب سیستم می تواند ماه ها و یا حتی سال ها به طول انجامد. بنابراین بیش از هر فاکتور دیگری این موضوع اهمیت دارد که هزینه کلی مالکیت یک سیستم کنترل دسترسی و ویدیو یکپارچه را توجیه کرد.

یکپارچگی، جایگزین مناسب ارتباطات سنتی:

با پیشرفت های قابل ملاحظه ای که اخیرا در تکنولوژی های نرم افزاری شاهد هستیم و همچنین بحث های پیش آمده بین تولیدکنندگان، یکپارچه سازی به یک جانشین محبوب برای ارتباطات سنتی تبدیل شده است.

سیستم های یکپارچه:

یکپارچگی سیستم در تکنولوژی اطلاعات، مرتبط کردن سیستم های مختلف با یکدیگر و نرم افزارهای کاربردی به صورت فیزیکی و عملی می باشد. به خصوص در صنعت امنیتی، محبوب ترین روش یکپارچه سازی استفاده از کیت نرم افزار و پروتکل شبکه SDK می باشد. پروتکل های شبکه بسیار قدرتمند می باشند، چرا که آنها از ادغام سیستم ها پشتیبانی می کنند. با این حال یکپارچه سازی دو سیستم از طریق پروتکل شبکه نیازمند زمان بیشتری نسبت به SDK یا دیتابیس اشتراک گذاری شده بین دو سیستم می باشد. پروتکل های شبکه برای قطعات خاصی محبوب می باشند، مانند دوربین های IP یا کنترلرهای در، اما اغلب میان دو اپلیکیشن نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرند. یک SDK همچنین به عنوان رابط برنامه ریزی اپلیکیشن ها نیز نامیده می شود (API) که شامل یک پکیج DLL می باشد که توسط تولیدکنندگان نرم افزار تولید و پخش شده و به دیگر توسعه دهندگان نرم افزار قابلیت یکپارچه سازی سیستم را ارائه می دهد. پروتکل SDK با حذف مکانیسم های پیچیده توسعه دهندگان مانند احراز هویت، رمزگشایی تصاویر، پروتکل های پیچیده شبکه و غیره، یکپارچگی را تسهیل می کند و از آنجا که یکپارچه سازی را آسان می کند اغلب تولیدکنندگان DVR و NVR و سیستم های کنترل دسترسی، استفاده از SDK یا API را به جای پروتکل شبکه توصیه می کنند.

اکثر تولیدکنندگان صنعت نظارت تصویری یک SDK که دارای قابلیت یکپارچه سازی تصاویر زنده و تصاویر ضبط شده از طریق هر نوع اپلیکیشنی باشد را توصیه می کنند. به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان سیستم های کنترل دسترسی از SDKهای فروشندگان DVR استفاده می کنند تا هشدار کنترل دسترسی را به سیستم نظارت تصویری ضمیمه کند. همچنین اغلب تولیدکنندگان نرم افزارهای کنترل دسترسی SDK را برای تسهیل دریافت گزارش رویدادهای به وقوع پیوسته بر روی سیستم مدیریت ویدئو (VMS) توصیه می نمایند. حتی برخی از فروشندگان سیستم های کنترل دسترسی به تولیدکنندگان تجهیزات تصویری این امکان را می دهند که برخی از قابلیت های سیستم خود را بر روی رابط کاربری سیستم کنترل دسترسی یکپارچه سازند. جدا از روش یکپارچه سازی انتخابی، سیستم های یکپارچه سازی شده به کاربران ابزارهایی ارائه می دهند تا کارآمدتر عمل نمایند.

همچنین راهبردهای یکپارچه مزیت دیگری نیز به کاربران ارائه می دهند و آن عدم وابستگی به یک سازنده خاص برای کل سیستم حفاظتی می باشد. در برخی مواقع، کار کردن با دو فروشنده مستقل از هم که هریک شرکای خاص خود در تکنولوژی را دارند، یک مزیت به حساب می آید. با این مزیت کاربرانی که از راهبردهای امنیتی نظارت تصویری کنونی خود رضایت ندارند، می توانند تولید کننده ی خود را تغییر دهند، چرا که با سیستم کنترل دسترسی سازگار می باشند. اگرچه کاهش هزینه های کاربر در خصوص جابه جایی ها و استفاده از SDK یا API برای رسیدن به سطح قابل قبولی از یکپارچگی بین محصولات، از مزیت های خاص خود برخوردار است اما یکپارچگی نیز نقص های کوچکی دارد.

اغلب این یکپارچه سازی ها همچنان به حضور اپراتورها برای استفاده از دو سیستم به طور موازی وابسته می باشند چرا که دو سیستم تصویری و کنترل دسترسی نمی توانند تمام قابلیت های مورد نیاز را از طریق یک رابط کاربری ارائه دهند.

محدودیت های سیستم یکپارچه:

 برخی از محدودیت های سیستم یکپارچه عبارتند از اینکه:

-         سیستم کنترل دسترسی از سکانس های دوربین پشتیبانی نمی کند.

-         جست و جو در بین تصاویر ضبط شده از طریق سیستم کنترل دسترسی آسان نیست.

-         قابلیت PT2 در سیستم کنترل دسترسی نسبت به سیستم تصویری بسیتر محدودتر می باشد.

یکی دیگر از اشکالات موجود در سیستم های یکپارچه ناشی از نگهداری و تنظیمات این سیستم ها می باشد. از آنجا که اپراتور باید 2 تا 3 سیستم جداگانه را تنظیم و یکپارچه نماید، نگهداری از این سیستم ها زمان بیشتری را می طلبد. همچنین برخی از این تنظیمات تکراری بوده و باعث می شوند اپراتور یک عمل مشترک را بر روی همه ی سیستم ها تکرار کند. در زیر به چند مثال می پردازیم:

تنظیمات مدیریت هشدار مستقل:

مدیر امنیتی باید برای هر اپراتور 2 حساب کاربری ایجاد کرده و به هر شخص دسترسی به سیستم ها را اختصاص دهد. در آخر باید اشاره کنیم که به روز رسانی و پشتیبانی یک سیستم یکپارچه می تواند سختی هایی به همراه داشته باشد.

راس گجر ویرایشگر مجله SDM به نکته ی جالب توجهی در خصوص به روز رسانی اشاره می کند: دو سیستم از دو کمپانی مختلف ممکن است با موفقیت یکپارچه شوند، اما اگر یکی از کمپانی ها ورژن جدیدتری از نرم افزار را ارائه دهد دیگر یکپارچه سازی با نرم افزار کمپانی دیگر ممکن نخواهد بود. تولیدکنندگان، مدام نرم افزارهای خود را تغییر ی دهند تا از قابلیت های جدید پشتیبانی کرده و این کار موجب می شود تا عمل یکپارچه سازی نیز تغییر نماید. به خصوص اگر آنها SDK یا API خود را تغییر دهند. در نظر داشته باشید که اگر یک سیستم که جزئی از یک راهبرد یکپارچه می باشد را به جدیدترین ورژن نرم افزاری آن به روز رسانی کنید، ممکن است یکپارچه سازی را تحت تأثیر قرار دهید. اپراتور مسئول است که در خصوص سازگاری کامل جدیدترین نرم افزار مدیریت تصویر (VMS) با نرم افزار کنترل دسترسی اطمینان حاصل نماید. اغلب تولیدکنندگان پیش از به روز رسانی سیستم کاربران، تمایل دارند تا یک سیستم آزمایشی در آزمایشگاه را راه اندازی و تست کنند تا از امکان یکپارچه سازی پس از به روز رسانی اطمینان حاصل نمایند.

پشتیبانی برای سیستم های یکپارچه نیز امری پیچیده می باشد، از آنجا که دو سیستم جداگانه درگیر هستند و معمولا آن دو سیستم از دو کمپانی مختلف خریداری شده اند، هنگام بروز مشکل، حل آن وقت گیرتر خواهد بود. هر دو تولید کننده و همچنین اپراتور باید زمان صرف کرده تا متوجه شوند کدام قسمت به درستی عمل نمی کند، زمان حل مشکل به رابطه ی بین دو تولیدکننده نیز بستگی دارد.

بنابراین اگرچه سیستم های یکپارچه مزایای بسیاری نسبت به سیستم های سنتی دارند، اما همچنان مشکلات زیادی به همراه دارند.

پلتفرم باز:

در صنعت امنیت، محصولاتی با پلتفرم باز بدون اینکه از استانداردهای صنعت مانند سیستم هایی با ساختار باز استفاده نمایند، با تولید کنندگان مختلف قطعات یکپارچه می شوند. تولیدکنندگان پلتفرم های باز، یکپارچه سازی با هر قطعه ای که توسط محصول پشتیانی می شود را گسترش داده، تست و نگهداری می کنند.

محصولات با پلتفرم های باز تمایل به پشتیبانی از بسیاری از تولیدکنندگان را دارند که قابلیت ها و محصولات مشابهی را ارائه می دهند. تولیدکنندگان سیستم های اینچنینی با با ساخت یک لایه یکپارچه سازی عمومی که اکثر قابلیت های مشترک را ارائه می دهند برای هر یک از قسمت های مشخص محصول یک درایور ایجاد کرده تا آن ها را یکپارچه نمایند. این استراتژی به خوبی عمل می کند چرا که آنها برای قطعات خاص با قابلیت های ثابت و تعریف شده می باشند. به عنوان مثال، موضوع پلتفرم باز سیستم مدیریت تصویر (VMS) در بازار به خوبی جا افتاده است، چرا که دوربین های IP یا کدگذاری های IP همگی قابلیت های یکسانی را ارائه می دهند و بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود بدون محدودیت و بدون نیاز به تعویض تجهیزات، فروشنده نرم افزار و یا سخت افزار خود را تغییر دهند. با این حال، صنعت کنترل دسترسی برای راهبردهای اختصاصی ایجاد شده است که شامل تولیدکنندگان کنترلرهای در و نرم افزارهای مدیریتی است.

امروزه برای فروشندگان، ساخت یک سیستم کنترل دسترسی بسته آسان تر است و دلیل آن این است که پیچیدگی ها را کاهش داده، آزمایشات را آسان تر کرده و درآمد حاصل هر مشتری را با فروش توام نرم افزار و سخت افزار افزایش می دهد، اما این ساختار بسته انعطاف پذیری های بسیاری را که به کاربر نهایی ارائه می شد، کاهش می دهد. به دلیل موفقیت های حاصل در نظارت تصویری و به دلیل تقاضای کاربران برای آزادی های بیشتر، محصولاتی مشابه با پلتفرم باز در صنعت کنترل دسترسی ظهور کردند. امروزه کنترلرهای درب IP توسط تولیدکنندگانی ارائه می شوند که حتی نرم افزارهای کنترل دسترسی نیز تولید نکرده اند. این تولیدکنندگان سخت افزاری پروتکل سیمی خود را منتشر کرده و یا یک SDK ارائه می دهند تا با کنترلرهایشان ارتباط برقرار کنند. کمپانی های دیگر سخت افزاری نیز قفل IP بی سیم را همراه با کدخوان ارائه می دهند که موجب کاهش هزینه های نصب می گردد.

راهکاری برای جذاب ساختن بازار سیستم های باز:

استانداردهای موجود در صنعت نظارت تصویری مانند آنویف و PSIA در نهایت یکپارچه سازی بین تولیدکنندگان نرم افزار و لوازم امنیتی مختلف مانند دوربین های IP، DVRها، کنترلرهای درب، پنل های هشدار و پنل های اعلام حریق را آسان تر می کنند زیرا پروتکل ارتباطی و قابلیت های آن ها از طریق تولیدکنندگان سخت افزار، استانداردسازی شده است. ایده ی ساخت استاندارد یکپارچه سازی لوازم امنیتی به دلیل مزایای فراوان به محدودیت رسیده است.

استانداردها به کاربران این امکان را می دهند تا بدون محدودیت تولیدکنندگان را انتخاب نموده و دچار مشکلات تداخلی نشوند. تولید کنندگان، از سویی دیگر، نیاز به انجام تست های توسعه داخلی و یا تست هماهنگی محصول با هریک از محصولات دیگر نخواهند داشت. آن ها تنها بر روی قابلیت ها و کیفیت تمرکز خواهند کرد، نه بر روی قابلیت همکاری.  قابلیت همکاری با استفاده از استانداردها بدست می آید.

سهولت در کارها با استفاده از یک پلتفرم باز واحد:

با اینکه مفهوم پلتفرم با قبلا در صنعت نظارت تصویری ایجاد شده است، روند جدید به سوی کنترلرهای درب انحصاری در صنعت کنترل دسترسی و استانداردهای امنیتی در حال ظهور می باشد، رویای یک پلتفرم امنیتی واحد اکنون به واقعیت پیوسته و پلتفرم واحد یک راهبرد نرم افزاری واحد است که سیستم کنترل دسترسی، نفوذ و قابلیت های تصویری را از طریق لوازم امنیتی غیرانحصاری مدیریت می کند.

این پلتفرم واحد، یکپارچه سازی بین سیستم های تصویری، دسترسی و نفوذ را با قابلیت های مدیریت هشدار و گزارش ارائه می دهد.

با این راهبرد، تنظیم و مدیریت دوربین های تصویری، درب های کنترلی، پنل های نفوذ و مانیتور ممکن خواهد شد و همه چیز در اختیار پرسنل امنیتی قرار می گیرد تا از سطح امنیت مرکز از طریق یک مجموعه نرم افزاری مطمئن شوند.

پروتکل پلتفرم باز واحد نیازهای امنیتی کاربر را برطرف کرده و برای خرید و نگهداری مقرون به صرفه می باشد. یک پلتفرم باز واحد محصولی است که بازار عمده را هدف قرار داده و یک پشتیبانی داخلی را برای محصولات امنیتی مانند دوربین های IP، DVRها، کنترلرهای درب، پنل های هشدار و دایرکتوری فعال برای شناسایی و مدیریت کارت بدون نیاز به سفارش سازی برای هر نصب را ارائه می دهد.

این راهبرد که بازار عمده را هدف قرار داده و نیازمند سفارش سازی نیست بسیار ارزان تر از یک راهبرد یک پارچه سفارشی خواهد بود. از آنجا که یک پلتفرم واحد از محصولات مشخصی پشتیبانی می کند، سرمایه گذاری های حوزه ی سخت افزار در حاشیه امنیت قرار دارند. اگر کاربر از راهبرد نرم افزاری واحد رضایت نداشته باشد، می تواند اجزای نرم افزار را بدون سرمایه گذاری مجدد در ابزارهای مشخص تغییر دهد. با این اوصاف، چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که اگر سفارشی سازی در خصوص استفاده از پلتفرم واحد الزامی نیست باید همچنان یکپارچه سازی با شخص ثالث و سفارشی سازی از طریق SDK یا IPI امکان پذیر باشد.

SDK یا IPI باید در دسترس باشد تا کاربر بتواند با شرکت های خارجی برای طراحی و نگهداری یکپارچه سازی سفارش در خصوص اپلیکیشن های تصویری و دسترسی قرارداد ببندد و منحصرا به تولیدکننده پلتفورم واحد بستگی نداشته باشد.

زیرساخت سرور واحد:

یک سیستم واحد خدماتی نظیر مدیریت مرکزی، مدیریت اجرایی، مانیتورینگ و گزارش دهی را ارائه می دهد. دیتابیس واحد و مرکزی آن نیز تمامی اطلاعاتی که در یک محیط یکپارچه بین دیتابیس های مختلف به اشتراک گذاشته می شود را شامل می شود.

یک پلتفرم واحد واقعی منابع را با اشتراک گذاری سرورها و دیتابیس های مشترک بهینه سازی می کند و خدمات زیر را ارائه می دهد:

-         شناسایی و دسترسی

-         لایسنس گذاری

-         تنظیمات پیکربندی

-         فعالیت دسترسی

-         هشدارها و اتفاقات

-         ثبت اطلاعات ورود

-         ضبط تصاویر

این نوع ساختار واحد برای نصب و مدیریت خیلی آسان تر است، چراکه شامل یک مجموعه نرم افزار برای یادگیری، پیکربندی، به روز رسانی و گرفتن بک آپ می باشد، برخلاف سیستم یکپارچه که هریک از این وظایف باید برای همه ی سیستم های نصب شده جداگانه انجام شود، یک زیرساخت سرور واحد زندگی کاربر را آسان تر خواهد کرد، چراکه کاربر تنها نیازمند اتصال به یک سرور واحد با استفاده از تنها یک شناسه ورود خواهد بود. بدین ترتیب، کاربران می توانند به همه ی سرویس هایی که توسط پلتفرم واحد ارائه می شود، دسترسی داشته باشند. آن ها هنگام تحقیق در تصاویر و سیستم دسترسی دیگر نیازی ندارند به سرورهای مختلف متصل شوند.

سرورهای واحد فراتر از نیازهای اولیه ی کاربر، مزایای بسیاری را ارائه می دهد، از جمله:

-         بهره وری از طریق یک رابط کاربری

-         مقرون به صرفه بودن و...

یک رابط کاربری واحد برای اپلیکیشن های امنیتی جداگانه به اپراتورها امکان می دهد که وظایف خود را ساده تر و کارآمدتر انجام دهند. بنابراین از پیچیدگی های انجام کار و رابط برای رسیدن به محیط کاری دلخواه جلوگیری می شود.

پروسه کاری کاربران بین سیستم های تصویری و دسترسی متغیر می باشد. بنابراین کاربر هرچه بیشتر با سیستم آشنا شود، از خودآموزی بهره می برد و اعتماد به نفس بیشتری کسب می کند و توانایی اش در استفاده از سیستم افزایش می یابد.

بنابراین مراحل انجام کار، با داشتن عملکرد مرکزی مشترک کاهش می یابد. به عنوان مثال مدیریت هشدار، اتفاقات، گزارش دهی ها، تحقیقات و بررسی ها، همگی بدون درنظر گرفتن اینکه مربوط به تصویر یا دسترسی هستند، یکسان خواهند بود.

کاربران نیز تنها نیازمند آموزش دیدن در خصوص یک سیستم واحد می باشند، بنابراین برای یادگیری اپلیکیشن های مختلف یا ایستگاه های کاری متفاوت وقت تلف نمی شود. چراکه همه ی کارها از طریق یک رابط کاربری واحد و منسجم انجام می شود.

همبستگی و ارتباط بین رویدادها:

یک سیستم یکپارچه به این منظور طراحی شده است که همبستگی اتفاقات را ارائه دهد، چرا که اتفاقات و هشدارها توسط یک ساختار سرور واحد مدیریت می شود. اتفاقات تصویری و دسترسی همبسته شده اند تا از هشدارهای اشتباه جلوگیری کنند. به عنوان مثال هنگامی که رویداد ورود مشکوک توسط سیستم های تصویری شناسایی می شود، سیستم های کنترل دسترسی مربوطه می توانند به طور اوتوماتیک اعلام کنند که آیا یک کارت یا چند کارت دسترسی بر روی دستگاه های درب کشیده شده، در چه خصوص و آیا هشدار اعلام شود یا خیر. یک پلتفرم واحد با همبستگی خوب اتفاقات می تواند به طور چشمگیری زمان تحقیق و بررسی را با فیلتر کردن هشدارهای غلط کاهش دهد.

تسهیل در نگهداری و پشتیبانی:

با یک سیستم واحد، تنها یک پلتفرم و نرم افزاری واحد نیازمند به روزرسانی و نگهداری خواهد بود. برعکس سیتم های یکپارچه، که سیستم های چندگانه دارد. تسهیل به روزرسانی موجب صرفه جویی در زمان و تسهیل پشتیبانی فنی در زمان بروز مشکلات خواهد شد، چرا که وقت تلف نمی شود تا مشخص شود با کدام فروشنده باید تماس گرفت. برای کاربر این به معنی زمان پاسخگویی کوتاه تر برای حل مشکلات می باشد. با این حال از آنجا که سیستم واحد برای بازار عمده طراحی شده است، نصب آن برای اغلب مشتریان یکسان خواهد بود و اغلب شامل یک ترکیب یکسان از محصولات می باشد. همچنین مشتری می تواند سیستم خود را با یادگیری از تجارب و اپلیکیشن های کاربران دیگر ارتقا دهد.

 

منبع: سیباشهر

source: sibashahr.com