سیستم RFID چیست؟

سیستم RFID

 

سیستم RFID چیست؟ 

فناوری RFID (شناسایی از طریق فرکانس‌های رادیویی) انقلابی عظیم در بسیاری از صنایع بویژه در صنعت سیستم‌های امنیتی  کنترل تردد به وجود آورد. به جهت معرفی بیشتر این تکنولوژی نیاز است که با فن‌آوری RFID و با کاربرد آن در صنعت امنیتی و شناسایی افراد و کنترل تردد بیشتر آشنا شوید.

بیشینه این فناوری به جنگ جهانی دوم بر‌می‌گردد، اما استفاده گسترده از محصولات و تجهیزات RFID چند سالی بیشتر نمی‌گذرد. در چند سال اخیر، این فناوری به شدت مورد توجه متخصصین و محققین علم IT و علم الکترونیک قرار گرفته است. دلیل اصلی این رویکرد کاربردهای وسیع طیف سیستم‌های RFID برای شناسایی افراد، اشیاء، حیوانات و غیره... می‌باشد. 
در سال‌های اخیر پروسه‌های شناسایی اتوماتیک (Auto-ID) در خدمات امنیتی، صنعتی، خرید و پخش کارخانه‌ها، سیستم‌های سیال مواد بسیار رایج گردیده است. 
برچسب‌های بارکد رایج که شروع یک انقلاب در سیستم‌های شناسایی و از دیرباز قابل توجه بودند دارای مشکلات بسیاری بودند. این مطلب درست است که بارکدها بسیار ارزان قیمت هستند و از نظر اقتصادی به صرفه می‌باشند، اما نقطه ضعف اساسی آنها ظرفیت ذخیره‌سازی کم و عدم امکان برنامه‌نویسی مجدد آنها می‌باشد.

راه‌حل فنی بهینه می‌تواند ذخیره‌سازی اطلاعات در یک چیپ سیلیکونی باشد. یک نمونه بسیار رایج از ابزار الکترونی اطلاعات که استفاده از آن در بین جوامع بشری بسیار رایج گردیده است کارت‌های هوشمند می‌باشد. اساس کار این کارت‌ها قرار گرفتن در یک میدان مغناطیسی است. بدین معنی که کارت تنها هنگامی قادر به رد و بدل اطلاعات خواهد بود که در میدان دستگاه مغناطیسی کارتخوان قرار گیرد.

هر چند که این گونه کارت‌ها در اغلب موارد به مفهوم واقعی تماس مکانیکی با میدان ندارند اما انتقال اطلاعات بدون تماس ابزارهای الکترونیکی به سادگی و با سرعت بالا صورت می‌پذیرد.
به طور ایده‌آل توانی برای عمل کردن یک وسیله انتقال داده الکترونیکی نیاز است تا اطلاعات از وسیله موردنظر به خواننده با تکنولوژی بدون تماس صورت گیرد. به دلیل نوع پروسه‌ها و فرآیندهایی که در انتقال توان و داده در این گونه سیستم‌ها استفاده می‌شود، سیستم‌های شناسایی بدون تماس، سیستم‌های RFID (شناسایی توسط فرکانس‌های رادیویی) نامیده می‌شوند.
تعداد شرکت‌هایی که به طور فعال در توسعه و فروش سیستم‌های RFID درگیر هستند، مبین این مطلب است که سیستم‌های RFID بازار قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. بازار محصولات RFID متعلق به سریع‌ترین بخش در حال رشد صنعت فن‌آوری رادیویی که شامل تلفن‌های موبایل و بی‌سیم است می‌باشد. علاوه بر آن در سال‌های اخیر شناسایی بدون تماس به عنوان یک زمینه علمی و مستقل به چنان پیشرفتی رسیده است که نمی‌توان آن را با دیگر رشته‌های هم ارزش برابر دانست.

این رشته توانسته عناصری از شاخه‌های بسیار متفاوت را در کنار هم جمع‌آوری کند که می‌توان از این میان به شاخه‌های تکنولوژی EMC, HF، تکنولوژی نیمه هادی، حفاظت اطلاعات، ارتباط از راه دور، تکنولوژی ساخت و بسیاری از شاخه‌های مربوط به آن اشاره کرد.

  •  اجزای یک سیستم RFID

خوانشگر یا کارتخوان‌ها Reader و تگ‌ها یا کارت‌ها Transponder دو بخش مهم یک سیستم RFID هستند.
یک کارت یا تگ، که در هدفی که می‌خواهیم آن را شناسایی کنیم واقع است که برای شناسایی  شخص صادر می‌گردد.
یک خوانشگر که با توجه به طراحی و نوع فناوری مورد استفاده می‌تواند یک دستگاه فقط خواننده یا هم خواننده و هم نویسنده باشد. 

  •  انواع تگ‌ها و کارت‌های RFID

        1- کارت غیر فعال Passive

 این نوع کارت منبع تغذیه داخلی ندارند. به وسیله ورود سیگنال و فرکانس رادیویی جریان الکتریکی در آنتن ایجاد می‌شود که نیروی کافی برای چیپست را در داخل کارت برای انتقال یک پاسخ آماده می‌کند بیشتر  به وسیله سیگنال حمال که از کارتخوان انتقال می‌یابد مخابره می‌شوند. یعنی آنتن باید برای دریافت نیرو از سیگنال ورودی و همچنین برای انتقال سیگنال خروجی طراحی شود.


         2-تگ‌های نیمه فعال Semi-passive

این نوع کارت‌ها باتری داخلی دارند و در پاسخ سریع‌ترند و باتری نیز دارند. باتری اجازه می‌دهد که کارت همیشه تغذیه داشته باشد و به آنتن برای دریافت تغذیه از سیگنال ورودی نیازی نیست. این کارت‌ها در محیط‌های سخت که پر از فلزات و مواد سیال است که باعث از بین رفتن میدان RF می‌شود قابل استفاده‌اند. 


         3-تگ‌های اکتیو Active

این کارت‌ها دارای منبع تغذیه داخلی هستند که برای تغذیه هر پردازنده‌ای که سیگنال خروجی تولید می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گونه تگ‌ها به خاطر خطای کمتر و برد موثر بیشتر نسبت به تگ‌ها یا کارت‌های غیرفعال قابل اعتمادترند و براساس توانایی منبع تغذیه خود می‌توانند نسبت به تگ‌های غیرفعال نیروی بیشتری انتقال دهند. 


  • فن‌آوری RFID در کنترل تردد افراد

سیستم های اکسس کنترل یکی از سیستم‌هایی است که امروزه بسیار متداول بوده و اکثر شرکت‌ها، کارخانجات و ادارات از آن استفاده می‌کنند. اساس کار این سیستم‌ها کنترل تردد و حضور و غیاب افراد می‌باشد. که از گذشته با سیستم‌هایی مثل بارکد و کارت‌های مغناطیسی انجام می‌شده است. اما اکنون با رشد سریع تکنولوژی این سیستم نیز پیشرفت کرده و از کارت‌های contact less بدون تماس با تکنولوژی RFID استفاده می‌گردد.
برای افزایش ارتقاء امنیت سازمان‌ها و دیگر مکان‌ها، با ترکیب سیستم‌های الکترونیکی RFID و تجهیزات موانع فیزیکی مانند گیت های کنترل تردد و انواع درب‌های اتوماتیک و یا درب‌های دستی مجهز به قفل برقی یک ساختار امنیتی با لایه‌های مختلف می‌توان ایجاد نمود که هر سازمان نیازمند راهکاری کنترل تردد منحصر به فرد خود می‌باشد.