قفل کنترل تردد چیست؟

 قفل کنترل تردد چیست؟

 قفل های برقی بخش مهمی از سیستم های کنترل تردد یا اکسس کنترل می باشند که بر اساس نوع درب از نظر ساختار و عملکرد و میزان امنیت محیط مورد نظر انتخاب می گردند همچنین در ساختمانهای بزرگ و سازمانی تامین امنیت و ایمنی چالشی مهم برای طراحان سیستم های کنترل تردد می باشد که می بایست با انتخاب قفل مناسب برای هر درب نیازهای امنیتی و ایمنی افراد در شرایط اضطراری مانند آتش سوزی و زلزله را تامین نمایند.

قفلهای کنترل تردد در سه گروه و بر اساس نیازهای خاص طراحی و تولید می گردند که به معرفی آنها می پردازیم همچنین در بخش محصولات قفل کنترل تردد با انواع مختلف این محصولات بیشتر آشنا شوید.

قفل برقی مغناطیسی:

یکی از قفل هایی که این روزها در مراکز مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، قفل الکترومگنتیک (قفل مغناطیسی) می باشد که اساس کار آن ایجاد خاصیت مغناطیسی و آهنربایی بین دو قسمت قفل می باشد.

قفل الکترومگنتیک (قفل الکترومغناطیس) شامل یک صفحه ی فولادی سیم پیچی شده و یک صفحه ی فلزی می باشد. صفحه ی فولادی که نقش مگنت (آهنربا) الکتریکی را دارد، به قاب در و صفحه ی فلزی به بخش متحرک در متصل می شود.

جریانی که از مگنت الکتریکی عبور می کند، ایجاد خاصیت الکترومغناطیسی می کند که باعث جذب صفحه ی فلزی می شود و درب را بسته نگه می دارد. نیروی نگه دارنده قفل، به میزان سیم پیچی صفحه ی فولادی بستگی دارد. این سیم پیچ علاوه بر ایجاد نیروی مغناطیسی، خاصیت آهنربایی قفل را نیز تقویت می کند. در واقع قفل های الکترومگنتیک بر اساس مقدار نیروی آهنربایی شان طبقه بندی می شوند.

از این قفل ها می توان برای درب های آلومینیومی، شیشه ای، درب های خودکار، درب هایی که نیاز به کنترل تردد الکترونیکی دارند و... استفاده کرد. به دلیل نداشتن سیستم مکانیکی، درب هایی که به این قفل ها مجهز هستند، بدون هیچ  صدایی باز و بسته می شوند، بنابراین برای بیمارستان ها بسیار مناسب هستند.

از جمله نکات مهم درمورد این قفل ها، این است که نوع قفل را باید با توجه به وزن و ابعاد درب انتخاب کنید و همچنین هنگام نصب باید دقت شود که صفحه فلزی و بخش مگنتی قفل هم تراز هم و در یک ردیف رو به روی هم نصب شوند تا عملکردی موثر داشته باشد.

قفل برقی شفتی: